torstai 3. heinäkuuta 2014

Kahvilla Pariisissa. 4. päivä 27.7.2010

Neljäs ja viimeinen päivä Pariisissa, lauantai (siis maaliskuussa). Heräsin tietysti liian aikaisin. Pariisissa ei kahviloita lukuun ottamatta ole mikään paikka auki ennen kymmentä. Tein reippaan aamukävelyn bulevardeja ympäröivillä sivukaduilla, kävelin katetuille kauppakujille (passages couverts) saakka, ja sieltä takaisin hotellin luo Gare Saint-Lazarelle. Päivän varsinainen tutustumiskohde oli Pariisin kaupungin taidemuseo Palais de Tokyossa. Olin käynyt siellä kerran ennenkin, mutta jo 80-luvulla. Halusin nähdä uudestaan varsinkin Dufyn huoneen kokoisen tiedemies-maalauksen.

Menin taas bussilla. Koska olin kovin ajoissa, valitsin bussin, jolla pääsin Eiffel-tornin juurelle. Sieltä kävelin Musée du quai Branlyn ohi ja Seinen yli kohti tavoitettani. Taidemuseon edessä kadulla oli lauantaimarkkinat. Kojuissa myytiin juustoa, lihatuotteita ym. ruokatarvikkeita. Pariisin kaupungin taidemuseon peruskokoelma on ilmainen. Vain vaihtuvat näyttelyt ovat maksullisia. Kun nyt olin paikalla, katsoin kaikki tarjolla olleet näyttelyt. Dufyn teos oli vielä mahtavampi kuin muistin.

Menin bussilla takaisin hotellin luo. Hotellin vieressä on pieni ostoskeskus, jossa olin nähnyt Geox-kenkien kaupan ja sen ikkunassa mukavan näköiset kengät. Kävin kysymässä, oliko niitä numeroa 35, ja oli! Sopivat minulle. Ainoat ostokset, joita teen ulkomailla, ovat kengät. Helsingistä on vaikea löytää numeron 35 kenkiä, ja jos löytää, ei ainakaan pääse valitsemaan useiden mallien väliltä. Keski- ja Etelä-Euroopassa on toisin. 

Kävin vielä kahvilla ja croissantilla ostoskeskuksen itsepalvelukahvilassa, ja sitten olikin aika mennä hotelliin hakemaan matkalaukku. Menin lentokentälle Roissybussilla. Matka kesti vain puolisen tuntia, kun tullessa aikaa kului yli tunti. Olin lentokentällä tapani mukaan hyvin aikaisin, varmuuden vuoksi.

Lopuksi vielä pakollinen kuva:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti