Frauenkirche |
USA:n ja Iso-Britannian ilmavoimat pommittivat Dresdenin keskustan hajalle II maailmansodan loppuvaiheessa 13.-15.2.1945. Pommitetun kaupungin kuvia löytyy esimerkiksi täältä. Keskustaa on rakennettu uudelleen samanlaiseksi kuin se oli ennen. 1700-lvulta peräisin ollut Frauenkirche oli täysin rauniona. Sitä alettiin rakentaa 1990-luvulla ja se vihittiin käyttöön vuonna 2005. Ennen Dresdeniin matkustamista luin Kurt Vonnegutin kirjan Teurastamo 5, jossa Vonnegut käyttää pohjana omia kokemuksiaan sodasta. Hän oli sotavankina Dresdenissä pommituksen aikaan.
Minulla oli etukäteen käsitys, että Dresdenin vanha barokkikeskusta olisi hyvin kaunis. Tavallaan se onkin, mutta kuuluisat rakennukset (mm. Semperoper, linna, katedraali, Zwinger) ovat pinnaltaan kovin tummuneita, siis likaisia. Lieneekö kivi jotenkin huokoista, niin että ilmansaasteet tarttuvat siihen. Viimeisimpänä rakennettu Frauenkirche on vielä vaalea ja kaunis. Tavalliset talot keskustassa ovat huoliteltuja ja hyvässä maalissa.
Aivan Dresdenin keskustassa rakennetaan vieläkin paljon. Yllä oleva kuva on hotellihuoneemme ikkunasta aukiolle, jonka toisella laidalla on Frauenkirche. Takana näkyy nostureita. Rakenteilla oli kortteli, johon tulee kauppakeskus, toimistoja ja asuinhuoneistoja.
Dresdeniä halkoo Elbe-joki. Vanhan keskustan puoleinen ranta on jyrkkä, mutta toinen puoli on laakea. Käyntimme aikana elokuussa veden pinta oli ilmeisen alhaalla. Jos pinta nousee, joki laajenee huomattavasti. Joen yli uudemmalle puolelle kannattaa myös mennä. Siellä ensimmäinen näky on kyllä aika kamala eli "kultainen ratsastaja"-patsas. Toiselta puolelta voi ihailla vanhan keskustan silhuettia.
Vaikka Dresdenin keskusta on pieni, niin minusta kannattaa ostaa päivälippu julkisiin kulkuvälineisiin. Lippu maksoi kesällä 2015 6 euroa. Raitiovaunulinjoja on useita ja vuorovälit ovat tiheitä. Kun olimme Dresdenissä, oli kovin kuuma ja ihan vain joen ylikin kannatti mennä raitiovaunulla jalkoja säästääkseen, eikä kävellä joka kerta. Menimme raitiovaunulla myös kauemmas aivan umpimähkään, jotta näkisimme muutakin kuin keskustan. Raitiovaunulla numero 9 pääsi suureen kauppakeskukseen nimeltä ElbeparkDresden. Me emme käyneet kauppakeskuksessa, koska emme ole shoppailijoita, mutta tämä tieto siksi, että jotakuta saattaa kiinnostaa.
Modernista Dresdenistä mielenkiintoisinta oli Volswagenin tehdas Gläserne Manufaktur. Siellä valmistetaan Volkswagenin luksusautoja, joiden merkki on Phaeton. Nimensä mukaisesti tehdas on lasinen eli sen seinät ovat lasia. Tehdasta pääsee vapaasti katsomaan myös sisältä. Valitettavasti tehtaan toiminta on elokuussa keskeytyksissä lomien vuoksi, joten emme nähneet autojen kokoamista. Tehdassali kuitenkin näkyi, koska sisäseinätkin olivat lasia. Kuvia ei varsinaisesta tehtaasta saanut ottaa, mutta muista tiloista sai. Niissä oli minusta Aalto-vaikutteita.
Yksi Phaeton-malli |
Hotellimme oli Steigenberger Hotel de Saxe aivan keskustassa vastapäätä Frauenkircheä. Se oli hyvä valinta. Aamiaista siellä ei kannattanut syödä, koska se oli kallis (25 euroa). Muutaman minuutin kävelymatkan päässä oli kahvila Alex, jossa oli erinomainen aamiaisbuffet hintaan 7,90. Kahvi piti ostaa erikseen. Buffetissa oli kaikkea, mitä hyvällä aamiaisella pitääkin olla. Hinta oli mielestäni käsittämättömän halpa.
Hotelli |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti