perjantai 4. heinäkuuta 2014

Barcelona, Tarragona ja St. Sadurni d'Anoia (jatko) 21.8.2010

Keskiviikkona lähdimme käymään St. Sadurni d'Anoiassa. Se on pieni kylä kutakuinkin suoraan länteen Barcelonasta. Sinne pääsee paikallisjunalla (cercanías), linja 4. Me lähdimme Plaça de Catalunyan rautatieasemalta. Matka kestää yhteen suuntaan nelisenkymmentä minuuttia ja edestakainen lippu maksaa alle 5 €.

St. Sadurni d'Anoiaan halusimme mennä, koska se on cavakylä. Siellä on paljon pieniä cavan valmistajia ja muutama suuri ja tunnettu, kuten Freixenet ja Codorniu. Freixenet olikin aivan rautatieaseman vieressä, joten päätimme mennä sinne. Reilun puolen tunnin kuluttua tulostamme alkoi englanninkielinen opastettu tutustumiskierros. Kierrokselle ei tarvittu minkäänlaista ennakkoilmoittautumista. Hinta oli vähän yli 6 € hengeltä. Ryhmässä oli noin 15 osallistujaa.

Kierros oli todella mielenkiintoinen. Meille selitettiin cavan valmistusprosessia alkaen vaaditusta mullan laadusta ja rypälelajeista päätyen hiivan poistoon pullosta (jäädyttämällä!). Osan katsoimme lyhyiltä videopätkiltä, osan selitti opas. Oppaan johdolla kiersimme tuotantolaitoksen aloittaen vanhimmista varastotiloista, jotka on rakennettu luonnon luolaan.

Uudemman puolen kierroksen teimme pikku junalla, joka toi mieleen huvipuistot. Lopuksi meille tarjottiin lasillinen cavaa, sitä samaa mustaetikettistä Freixenetä, jota saa Suomestakin. Lisäksi oli mahdollisuus ostaa muita, meille tuntemattomia laatuja. Käytimme tilaisuutta ja maistoimme paria. Kaiken kaikkiaan aikaa kului noin kaksi tuntia.

Seuraavaksi kävelimme itse kylään. Siellä oli hiljaista, suorastaan kuollutta. Kaduilla ei tullut vastaan kävelijöitä, muutama auto ajoi. Kuitenkin onnistuimme löytämään ravintolan, josta saimme vielä tilatuksi lounasmenun. Alkuruokana oli oikein hyvää melonia ja kinkkua.

Rautatieasemalle palasimme ihan umpimähkään, tietämättä aikatauluja. Jouduimme jonkin aikaa odottamaan. Juttelimme odotellessamme toiseen suuntaan menossa olleen eläkeläispariskunnan kanssa. Kumpikin oli ollut töissä cavayrityksissä, toinen Codorniulla ja toinen Freixenetillä. He sanoivat, että St. Sadurni d'Anoiassa lähes 100 % työssä kävijöistä on töissä cavan parissa. Kylässä jopa ajoesteet on muotoiltu teemaan sopiviksi.

Illan vietimme kävelemällä Ravalin kaupunginosassa Ramblan länsipuolella. Ensimmäisillä matkoillani Raval oli epämääräistä seutua, siellä oli esimerkiksi punaisten lyhtyjen alue. Nykyisin Raval on siisti ja viihtyisä. Plaça Central del Raval -aukion laidoilla on paljon kahviloita ja ravintoloita. Syömään palasimme Ramblalle. Jo edellisellä käynnilläni muutama vuosi sitten huomasin, että Barcelonassa on alettu panostaa siisteyteen. Vihreäpukuisia kaupungin työntekijöitä näkee joka puolella siivoamassa. Barcelonassa on paljon siistimpää kuin espanjalaisissa kaupungeissa yleensä.

Torstain kohteemme oli Tarragona, kaupunki rannikolla Barcelonasta etelään. Menimme Santsin rautatieasemalle, jossa ensimmäinen tehtävä oli selvittää, mistä liput piti ostaa. Oli eri lippuluukkuja pitkän matkan junille ja keskipitkän matkan junille sekä erilaisia lippuautomaatteja. Tarragonaan mentiin keskipitkän matkan junalla (media distancia). Liput ostettuamme ehdimme seuraavaan junaan juuri ja juuri. Juna oli menossa Valenciaan ja se tuli aivan täyteen. Mekin jouduimme seisomaan koko matkan, lähes puolitoista tuntia. Osastossamme oli ryhmä nuoria, jotka olivat onnistuneet saamaan istumapaikat. He eivät luovuttaneet paikkojaan, vaikka seisomassa oli muutama vanhus ja yksi äiti pienen lapsen kanssa. Suomalaisittain käytös tuntui kummalliselta. Ryhmällä oli jopa yksi aikuinen mukana, eikä hänkään käskenyt nuorten päästää muita istumaan.

Tarragonassa kävelimme ensin Googlesta tulostamani kartan mukaan turisti-informaatioon. Sieltä saimme kunnollisen kartan ja vinkkejä turistikohteista. Tarragonan vanhassa osassa on roomalaisia raunioita ja keskiaikaisia rakennuksia. Varoitus: Tarragona on hyvin mäkinen kaupunki. Pitkän junamatkan jälkeen tarvitsimme virkistystä. Joimme kylmät Fantat vanhankaupungin keskusaukiolla. Sen jälkeen menimme katsomaan roomalaisia kaupunginmuureja. Ne ovatkin hyvin säilyneet (tai hyvin restauroitu). Sisäänpääsy 3 €. Seuraava kohde oli keskiaikainen katedraali. Katedraalissa oli menossa arkeologisia kaivauksia, eikä sinne päässyt sisälle. Kaivauksia voi vain katsoa ovelta. Lähdimme kohti roomalaista amfiteatteria, mutta silloin alkoi sataa. Jonkin aikaa satoi varsin voimakkaasti. Satuimme olemaan kohdassa, jossa ei ollut muuta suojaa kuin pari puuta, joiden alla pidimme sadetta, kunnes päätimme juosta parempaan suojaan. Kastuimme, mutta ilma oli lämmin ja kuivuimmekin nopeasti. Jätimme amfiteatterin katsomatta ja palasimme keskusaukiolle syömään. Paluumatkalla rautatieasemalle kävimme katsomassa roomalaisen sirkuksen rauniot.

Meillä oli hyvä tuuri ja ehdimme taas juuri junaan. Tällä kertaa pääsimme istumaan ja pystyimme katselemaan maisemia. Rata kulkee koko ajan lähellä merta.

Barcelonassa käväisimme hotellissa. Sen jälkeen menimme juomaan cavat El Corte Inglésin ylimmän kerroksen ravintolaan. Ravintola on hälyisä, eikä kovin viihtyisä, mutta sieltä on hienot näkymät kaupunkiin. Sagrada Familiakin näkyy.

Gaudín kirkko on varmasti Barcelonan tunnetuin nähtävyys. Ensimmäisen käyntini jälkeen sen rakennustyö on edistynyt huomattavasti. Tällä kerralla emme käyneet siellä.

Teimme reippaan iltakävelyn Arc de Triomfin ympäristössä ennen kuin aloimme etsiä ruokapaikkaa. Tällä matkalla kävimme yleensä syömässä sopivassa eteen sattuneessa ravintolassa hakematta sen kummemmin esimerkiksi katalonialaisia ravintoloita. Nyt osuimme ravintolaan nimeltä Mussol carrer de Caspilla. Se olikin hyvä paikka. Ruoka oli katalonialaista, hinta-laatu -suhde oli hyvä. Illallisen jälkeen taas kävelyä ja illan päätteeksi oluet Sta. Maria del Pin aukiolla. Se on kiva pieni aukio lähellä Ramblaa, mutta kahviloita on vain muutama ja vapaan paikan löytää vain, kun sattuu kohdalle juuri, kun joku lähtee pois.

Perjantaina oli viimeinen päivämme Barcelonassa. Menimme metrolinjalla 1 l'Hospitalet de Llobregatiin, joka on Katalonian toiseksi suurin kaupunki. Se on Barcelonan vieressä samalla tavalla kuin Espoo ja Vantaa ovat Helsingin vieressä. Kaupungista toiseen siirtymistä ei huomaa, ja tosiaan sama metro kulkee molemmissa kaupungeissa. Nimi l'Hospitalet de Llobregat on sen verran hankala, että aloimme kutsua kaupunkia Barcelonan Vantaaksi (vaikka se onkin lounaispuolella). Jäimme pois metroasemalla Rambla Just Oliveras. Kävelimme ja katselimme. Llobregatissa on aiemmin ollut teollisuutta, mutta nykyisin teollisuusrakennuksia on muutettu asunnoiksi. 60- ja 70-luvulla sinne on muuttanut paljon asukkaita muualta Espanjasta ja myöhemmin Etelä-Amerikasta. Asuintalojen rakentamiseen on liittynyt korruptiota ym. epäselvyyksiä. Läheltä katsottuna osa taloista onkin aika surkean näköisiä.

Talot näyttävät kuvassa paremmilta kuin luonnossa. Kävimme juomassa Fantat paikallisen ostoskeskuksen kahvilassa. Kun olimme istuneet siinä jonkin aikaa, huomasimme, että sieltä puuttui jotakin: ei näkynyt ensimmäistäkään kännistä. Eroa suomalaiseen lähiöön siis on.

Kävellessämme metroasemalle huomasimme kauppahallin. Kiertelimme siellä vähän aikaa. Kaikilla lihatiskeillä oli myynnissä nyljettyjä kaneja.

Matkakertomus jatkuu vielä vähän...