torstai 3. heinäkuuta 2014

Kahvilla Pariisissa. 3. päivä 13.7.2010

Aamulla ensimmäiseksi Sacre Coeurille. Jokaisella Pariisin matkalla täytyy käydä siellä. Hotelli oli niin lähellä, että päätin kävellä, ja tällä kertaa 'takakautta', enkä kaikkien tuntemia portaita. Matkalla kävin Cimetière de Montmartrella. Tämä vaikuttaa nyt tietysti vähän synkältä, kun edellisenä päivänäkin kävin hautausmaalla, mutta minusta hautausmaat ovat ihan mielenkiintoinen kulttuurinen tutustumiskohde. Cimetière de Montmartrelle oli vain yksi sisäänkäynti vähän piilossa Rue Caulaincourtin oikealla puolella. Katu oli rakennettu pilarien varaan suoraan hautausmaan yli. Täälläkin oli kartta kuuluisuuksien hautapaikoista. Hautausmaa on vanha, mutta siellä oli yllätyksekseni esimerkiksi Francois Truffautin hauta. Sen kävin etsimässä. Joka puolella vilisi kissoja. Syy siihen selvisi, kun takalaidalla vastaani käveli kantamuksineen vanha setä, joka alkoi jutella kanssani, hämmästyttävän hyvällä englannilla. Hän tuli ruokkimaan kissoja. Katselin hetken toimitusta. Kyllähän ruokkija oli ilmeisesti hiukan vinksahtanut, haisikin pahalta monen metrin päähän. Kun lähdin, hän pyysi, etten kertoisi kenelläkään, että olin nähnyt hänet. Lähellä porttia näinkin, että hautausmaalla oli vartijoita.

Jatkoin kohti Montmartren kukkulaa. Näkymät olivat oikein kauniit luoteispuolelta kiivetessäni, kunnes...


Suomessa näkee usein väitettävän, että muualla maailmassa ei ole graffiteja. Ainakin Pariisissa on. Kuvan esittämä on Sacre Coeur -kirkon takana. Näin vastaavia muuallakin aika mielenkiintoisissa paikoissa.

Sacre Coeurilla oli paljon turisteja, vaikka oli vasta maaliskuu. Katselin aikani maisemia ja otin kuvia. Blogini otsikkokuva on juuri Sacre Coeurilta. Sitten alkoi tehdä mieli kahvia. Kahvillehan olin Pariisiin tullut. Muutaman mutkan kautta löysin opaskirjan mainitseman korttelikahvilan Au Rendez-vous des amis, jossa kupillinen kahvia maksoikin vain euron, kun se muualla maksoi noin 2,50 euroa. Tässä kupilliseni:


En pidä monisatasivuisista matkaoppaista, joissa on lueteltu lähes kaikki kohteen katujen rakennukset, minkä tyylin mukaan ne on rakennettu, mikä erikoinen yksityiskohta missäkin on tms. Ei sellaisia jaksa lukea, eivätkä ne ole kiinnostavia. Viime aikoina olen ostanut Otavan julkaisemaa opaskirjasarjaa Kartta+opas, jos sellainen on olemassa matkakohteestani. Pariisiinkin otin kyseisen oppaan, vaikka en välttämättä opasta olisi tarvinnutkaan. Kirjassa on kätevästi suositeltavia tutustumiskohteita ja kartta alueittain. Yleensä en etsi opaskirjojen ehdottamia ravintoloita tai kahviloita. Edellä mainittu Au Rendez-vous des amis oli poikkeus.

Kävelin hotellille Pigallen kautta vaihtamaan vaatteita. Säätiedotuksessa oli luvattu kohtalaisen kylmää ja vesisadetta. Kuitenkin oli kuumin päivä tähänastisista. Muutkin olivat luottaneet säätiedotukseen, vastaantulijoilla oli yleensä sateenvarjo mukana.

Etsin sopivan bussin, jolla pääsin Stalingradin taistelun aukiolle. Sieltä lähdin kävelemään pitkin Canal Saint-Martinin reunaa. Napoleon rakennutti kanavan, ja se esiintyy monessa elokuvassa, jonka tapahtumapaikka on Pariisi, mutta en ollut koskaan käynyt siellä.


Tulin kävelleeksi pitkään, koko kanavan varren Place de la Republiquelle saakka. Siellä kävin varsin myöhäisellä lounaalla. Bussilla takaisin oopperan lähelle ja Galeries Lafayetteen - ei ostoksille, vaan ottamaan pari kuvaa uskomattoman komeasta tavaratalon valopihasta. Hotellissa lepäsin hetken, mutta Pariisissa ei ole tarkoitus viettää aikaa hotellissa, joten lähdin taas liikkeelle. Edellisenä iltana olin todennut aiemmilta käynneiltäni muistamani seikan, että maineestaan huolimatta Pariisin bulevardit eivät ole kovin vilkkaita iltaisin, ainakaan aikaisin keväällä. Seinen vasemmalla rannalla on vilkkaampaa. Niinpä bussilla Place St-Michelille. Siellä kävin muutamassa paikassa viinilasillisella, kahvilla, oluella, napostelemassa vähän. Seine illalla on näkemisen arvoinen.



Käytä bussia
Pariisin metrolla pääsee nopeasti ja vaivattomasti joka paikkaan, mutta sieltä ei näe mitään. Bussi sopii turistille hyvin. Bussilinjoja on paljon. Monet bussit ajavat suosituimpien nähtävyyksien ohi. Vuoroväli on lyhyt, yleensä alle 10 minuuttia. Pysäkit kuulutetaan ja näytetään näytöllä. En edes hankkinut karttaa bussilinjoista. Kartta on jokaisella pysäkillä ja siitä löytää helposti tarvitsemansa linjan. Bussissa maksetaan samalla lipulla kuin metrossa. Kymmenen lipun carnet maksoi maaliskuussa 11,60 €. Busseissa on valvontakamerat. Siitä on tiedotus tarroilla bussien sisällä. Kerran pysäkillä seistessäni näin ranskalaisen lipuntarkastuksen. Kolme virkapukuihin pukeutunutta tarkastajaa meni pysäkille tulleeseen bussiin. Kaksi heistä tuli heti ulos ja meni ovien kohdalle vahtimaan, ettei kukaan karannut. Kolmas tarkasti matkustajien liput. Koko operaation ajan bussi seisoi vilkkaalla pysäkillä ja sen takana pysäkille pyrkivien bussien jono kasvoi. Bussi pääsi liikkeelle vasta, kun kolmaskin tarkastaja tuli ulos.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti